pátek 3. prosince 2010

Třídění

Třídění je (prý) jedna z důležitých dovedností nutných pro pozdější rozvoj matematických schopností.

Třídit se dá leccos a podle různých kriterií. Tady je pár příkladů od nás.

Třídění podle barvy:

např.: dřevěné nebo Lego kostky, vršky z PET lahví, korálky, kolíčky z mozaiky, kolíčky na prádlo, pastelky nebo fixy, odstřižky z papíru nebo gumy na tvoření, různobarevné hračky nebo předměty z domácnosti, bombony (u těch je potřeba počítat s tím, že na konci jich bude podstatně méně než na začátku :-))

Je dobré aspoň zpočátku třídit do nádob nebo na podložky se stejnými barvami jako tříděné předměty, např. modré kostky do modré misky (na modrý papír), červené kostky do červené misky (na červený papír). Začíná se na dvou barvách, postupně se přidávají další.



Třídění podle tvaru:

např. dobře použitelné jsou dřevěné kostky (krychle, kvádr, válec), tvary z vkládaček, knoflíky různého tvaru, obrázky předmětů různého tvaru, tvary vystřižené z papíru nebo gumy na tvoření.

Třídění podle velikosti:
např.:
- ponožky, rukavice (dítěte, rodiče)
- lžíce/lžičky
- kostky a balonky různé velikosti
- výstřižky z papíru nebo gumy na tvoření


Na třídění podle barvy, tvaru nebo velikosti využívám naši sadu na třídění vyrobenou z gumy na tvoření:


Třídění podle dalších kriterií:

např.:
- šroubky/matičky
- různé druhy oblečení (kalhoty/trička/boty...) - i třeba z převlékacích panenek (my máme dřevěného medvěda s různýma šatičkama a botama)
- těstoviny - kolínka, vřetena, mušličky, penne...
- plodiny (různé druhy ořechů, kaštany, žaludy...)
- příbory - vidlička/nůž/lžíce
- hračky - plyšáci/autíčka...
- mince (koruny/dvacetikoruny...)
- různé obrázky - třídění např. na zvířata/oblečení, dopravní prostředky/jídlo, hudební nástroje/ovoce, psi/kočky, muži/ženy - na tohle lze dobře využít různých starých časopisů a letáků
- tohle jsme zatím nezkoušeli - třídění předmětů na jsou/nejsou magnetické a plavou/potápí se

Naše podzimní sensorická nádoba, občas jsem přidala misky a nechala Beatku třídit - jablka, ořechy, kaštany, žaludy, listy.


A dva příklady, kam se třídění může zvrtnout:
Beatka má barevné misky kdykoliv k dispozici. Sama si nachystala misky, vzala dílky z toboganu a roztřídila a nakonec si i zatleskala (potlesk mi potom zopakovala i na fotoaparát) :-))
Na stolek jsem jí nachystala kostky, měla jsem v úmyslu zkusit stavění podle vzoru. Beatka měla jiný názor :-))

2 komentáře:

  1. Ahoj Markéto :), je to tak, třídění je velmi důležité pro rozvoj myšlení i řeči. Kdysi jsme byly u klinické logopedky, která mi vytkla, že bych chtěla po Verče moc, aby hned mluvila, když neumí třídit, nebo přiřazovat k sobě dva stejné obrázky či předměty. A měla pravdu, Verča začala na jaře třídit jednoduché předměty a současně se začala i maličko rozvíjet řeč. Takže třídit, třídit, třídit...... :))))
    Beatka je moooc šikovná, co bych za to dala u Verči.

    OdpovědětVymazat
  2. Evo dík. Tak Beatka třídí i přiřazuje docela dlouho a na řeči to zatím nepozoruju. Ale doufám :-)) A i vám s Verunkou držím palce , ať se posunuje pořád dopředu.

    OdpovědětVymazat